, , ,

Zorgen over overlast keerspoor Kersenboogerd

Keerspoor (2) keerspoor Kersenboogerd

Eind dit jaar wil de NS het overlast gevende keerspoor in Kersenboogerd weer in gebruik nemen. D66, HSP en HOP maken zich zorgen over het overleg hierover met de bewoners en willen ook weten of er maatregelen worden genomen om overlast te voorkomen. Hierover stellen de partijen de volgen Art. 36-vragen aan het college:

Aan: Het College van Burgemeester & Wethouders van de gemeente Hoorn
Betreft artikel 36-vragen over het keerspoor
Hoorn, 6 september 2016

Geacht College,

Op woensdag 13 juli 2016 vond een bijeenkomst plaats waar de NS en gemeente Hoorn de bewoners van de Plevier en omgeving informeerden over het later dit jaar opnieuw in gebruik nemen van het zogenaamde keerspoor in de Kersenboogerd. Eerder gebruik van het keerspoor door de NS leverde veel overlast voor bewoners op. De verwachting dat deze overlast zal terugkomen is gerechtvaardigd. De bijeenkomst was bedoeld om informatie te delen en mogelijke oplossingen voor de problematiek te bespreken.

Tijdens de bewonersbijeenkomst in juli werden de bewoners slechts voor voldongen feiten/besluiten gesteld, terwijl – zo stellen de bewoners – op 16 februari 2016 aan vertegenwoordigers toezeggingen zijn gedaan om, voordat er onomkeerbare beslissingen worden genomen, de informatie actief met de bewoners te delen. De bewoners hebben in de recente maanden een zeer gebrekkige informatievoorziening ervaren. En zij stellen dat er nu niet voor de voor hen optimale (en tevens goedkopere) oplossing is gekozen.

Wij hebben verder kennis genomen van de afspraken over dit onderwerp tussen gemeente en de NS die zijn vastgelegd op 25 mei 2016.

Onduidelijk is welke positie de gemeente heeft in dit dossier en hoe u de belangen van de bewoners (en mogelijk ook de reizigers) het beste kunt en wilt behartigen. Onze fracties hebben naar aanleiding van deze problematiek de volgende vragen:

  1. Heeft de NS of Prorail voor het in gebruik nemen van het keerspoor vanaf de invoering van de nieuwe dienstregeling op enigerlei wijze toestemming of vergunning van de gemeente nodig? Graag een toelichting hierop.
  1. Welke ruimtelijke regelgeving (Wet Geluidshinder e.d.) is bij het in gebruik nemen van het keerspoor specifiek van toepassing en hoe en wanneer vindt toetsing daaraan plaats? Ook hier graag een duidelijke uiteenzetting.
  1. Welke mogelijkheden zijn/waren er voor de gemeente om het gebruik van het keerspoor door de NS tegen te gaan indien zij meent dat de belangen van de bewoners onevenredig worden geschaad?

Uit de WOB-stukken blijkt dat er al op 25 mei 2016 afspraken tussen en NS en gemeente zijn gemaakt en vastgelegd.

  1. Waarom zijn de bewoners voorafgaande aan de afspraken niet actiever bij de gesprekken en informatie-uitwisseling betrokken?
  1. Op welke wijze heeft het college zich ervan overtuigd dat inderdaad alle varianten zijn getoetst, zoals in het afspraken-memo wordt vermeld?
  1. Waarom was er een WOB-verzoek voor nodig om de informatie (zoals de terugkoppeling van de NS van 17 maart 2016) boven tafel te krijgen?
  1. Het college en de NS hebben afspraken gemaakt over een zicht- en/of geluidsscherm.

Zijn voor de aanleg al voorbereidingen getroffen?
Per wanneer zou dit scherm gerealiseerd kunnen zijn?
Welke stappen dienen daarvoor te worden genomen?

  1. Wat wordt volgens u bedoeld met de uitspraken van de NS: “We gaan de komende tien jaar niet weer op de koffie. Alles wat aandacht krijgt, groeit?”
  1. De bewoners hebben aangegeven voornemens te zijn planschade te claimen. Kunt u aangeven welk genomen ruimtelijk besluit eventueel het claimen van planschade mogelijk zou kunnen maken?

Graag zien wij uw reactie tegemoet en wij bedanken u bij voorbaat voor uw beantwoording.

Met vriendelijke groeten,
namens de fracties D66, HOP en HSP

Jos Renckens D66
Robert Vinkenborg HOP
Nico Oudheusden HSP