“We hebben ook dit besluit langs de sociale meetlat gelegd”

Voorzitter,

Na drie jaar reikt het college zelf de raad alle argumenten aan om tegen de aanleg van een fiets- wandelroute bij het Keern te zijn.

Het kroonjuweel dat deze onmogelijke coalitie toch mogelijk maakte, sneuvelt.

Verrassend is het allemaal niet.

Wij zijn blij dat er nu een plan ligt dat meer past in de visie van de Hoornse Onafhankelijke Partij en waar hopelijk wél veel draagvlak voor is. En dan willen we daar samen met alle partijen hier de schouders onder zetten.

Een zo veilig mogelijke oversteek bij het Keern is een mooi streven, maar tientallen miljoenen is echt teveel gevraagd. Want waarom dan niet bij de Liornestraat waar een onveiliger kruising ligt? Politiek is keuzes maken om schaarse middelen zo goed mogelijk te besteden.

30, 40 miljoen voor 1 veilige oversteek die het probleem deels verlegt, is een onverantwoorde uitgave.

Niet een parkeergarage is het doel.

Net zomin als dat de verplaatsing van het busstation een doel op zich kan zijn. Of dat het aanpassen van de Turborotonde een doel is. Dat laatste is helaas een dure noodzakelijkheid.

Wij zien in dit scenario kansen die aansluiten bij onze visie op de toekomst van Hoorn.

Laat ik specifieker zijn: de toekomst van de inwoners van onze stad. Daar gaat het om, om mensen –  niet om stenen of beton. Ook al is dit niet 100 procent wat wij willen, wij durven dit aan.

Want waar het echt om gaat, is dat het voor Hoorn van levensbelang is om te veranderen van een koopstad naar een aantrekkelijk verblijfstad. Als we er in slagen om meer bezoekers te trekken dan is dat goed voor de middenstand en de horeca. Gaat het goed met de middenstand dan is dat goed voor hun leveranciers en komen uiteindelijk ook meer mensen aan het werk. Want hoewel het beter gaat met de economie moeten we niet vergeten dat er heel veel mensen zijn die daar niets van merken en die elke dag moeten knokken om niet kopje onder te gaan. De Hoornse Onafhankelijk Partij zal altijd elke beslissing die wij nemen ook langs de sociale meetlat leggen.

Voorzitter,

Wil je van Hoorn een aantrekkelijke verblijfstad maken dan moet je er ook voor zorgen dat de stad bereikbaar blijft. Ook met de auto zijn bezoekers van harte welkom. In een zo groot mogelijk parkeergarage leg je ook de ambitie om veel mensen van buiten hier te verwelkomen. En als mensen voor een boodschap even de binnenstad  in willen, dan blijven ze wat HOP betreft met de auto van harte welkom. En dat daar bij de parkeerautomaat een prijskaartje aanhangt, is niet meer dan redelijk.

Voorzitter,

Als we de binnenstad benoemen tot kernwinkelgebied dan is het ook goed om met meer woningen vlakbij – op het Pelmolenpad – te zorgen voor meer draagvlak van meer consumenten.

Als we meer woningen willen bouwen…

Als we de wachttijden voor sociale huurwoningen willen beperken…

Als we willen voldoen aan de specifieke vraag van jongeren op de woningmarkt…

En als we dan ook nog eens willen dat de statushouders meer over de stad worden verspreid…

 

… dan moeten we ook bereid zijn elke kans te grijpen om met het verplaatsen van parkeerplaatsen ruimte te maken voor woningbouw. En als het aan ons ligt vooral sociale woningbouw omdat wij ook in en rond het centrum een goede mix willen voor een doorsnee van de bevolking.

Voorzitter,

Wij zien dit besluit als richtinggevend. En natuurlijk moeten we in de uitvoering en volgende stappen geen doodlopende stegen inlopen. Daarom geven we de wethouder mee te zorgen voor steun voor een goede brugverbinding over het spoor, want dat is toch wel een heel belangrijke randvoorwaarde om alle grote ambities rond het station te laten slagen.

Bijdrage in de gemeenteraad van 4 april 2017 door Robert Vinkenborg –

fractievoorzitter Hoornse Onafhankelijke Partij.

 

Raad PvH 4 april 2017