,

“Paniekvoetbal van college met busverbod”

Plaatsvervangende schaamte over gang van zaken

Pitch Riviercruisevaart en touringcars binnenstad: 

ARC 17 januari 2017 – Guido Breuker

Voorzitter,

Een moeilijk dossier maar wel een dossier waar nu eindelijk een oplossing voor moet worden gevonden. Een oplossing die recht doet aan de wensen van de bewoners die al jaren onevenredig veel overlast ondervinden.

We nemen u mee terug naar de raadsvergadering van 12 juli vorig jaar, waar de motie tot aanleg van walstroom op het Oostereiland werd aangenomen

In dezelfde raadsvergadering werden ook moties ingediend om de bussen problematiek aan te pakken (D66 en PvdA), een busverbod in te voeren met evt. een vergunningen systeem (GL) en de vraag om een onderzoek naar de mogelijkheid om de witte vloot bezoekers met elektrische treintjes te vervoeren. (HOP HSP) Het klinkt bekend.

De wethouder ontraadde alle moties. Er werd heus gewerkt aan een plan, een busverbod was een mogelijk  onderdeel van dat plan en een treintje liet hij liever over aan de markt, al waren er op dat gebied goede ontwikkelingen. ‘Een broedende kip moet men niet storen.’

Vervolgens bleef het stil.. angstvallig stil. Augustus, september, oktober.. In november werd vanuit de raad nog maar eens voorzichtig tegen het nest aangeschopt om te kijken of de kip niet al was overleden.. maar de wethouder kwam met de toezegging dat hij, voor het eind van het jaar, met een voorstel naar de raad zou komen.

Vlak voor het kerstreces kwam er dan een brief. Geen voorstel, geen plan. Het college had besloten om per 1 maart 2017 een busverbod in te stellen voor de binnenstad. Collegebevoegdheid.. 2 maandjes voor de geplande invoering.

De ‘markt’ zoekt het zelf maar uit, misschien wilde het college nog wel meedenken over het maatregelen in het ‘overgangsjaar 2017.’  De gesprekken met de marktpartijen, zo stelde het college, liepen al en verliepen voorspoedig.

Al snel bleek echter dat een groot aantal belanghebbenden helemaal niet geïnformeerd of betrokken waren. Ook bij onze fractie meldden zich ondernemers die op geen enkele manier waren geïnformeerd. Met plaatsvervangende schaamte moesten wij uitleggen dat hier sprake was van politiek paniekvoetbal.. het over de schutting gooien van een probleem.. zonder enkele onderbouwing of oplossing..

Je zou verwachten dat er zo langzamerhand toch minimaal een volledige adressenlijst van alle betrokken partijen zou zijn opgesteld. Ons is er niks van gebleken. Wat een puinhoop. Marktpartijen rolden rollebollend over de sociale media of melden zich per ingezonden brief.

Afgelopen donderdag en ter voorbereiding op deze vergadering werd de raad dan geïnformeerd over de laatste stand van zaken.

Het onlangs door drie partijen overgenomen Hoorn City Tours bleek, met enige financiële ondersteuning van de gemeente, bereid de gaten in te vullen met 4 extra elektrische treintjes voor het vervoer van gasten van de witte vloot naar de Nieuwe Wal.

Met wederom een collegebesluit werd de benodigde financiële ondersteuning uit het groene spaarvehikel van dit college getrokken, de subsidiepot Puur Hoorn. In hoeverre dat in lijn is met het budgetrecht van de raad, is nog in onderzoek.

En nu dan een meningsvormende behandeling. Waarover? Twee collegebesluiten? Hoe kunt u van ons verwachten dat wij hier een afweging over kunnen maken. Een bus verbod, tijdelijk of voor een beperkt gedeelte zou best  onderdeel van een oplossing kunnen zijn. Maar.. ons is niks voorgelegd en ons is niks gevraagd.

Of we de boel achteraf maar even willen accorderen? Op basis waarvan dan?

Wat de Hoornse Onafhankelijke Partij betreft betekenen een eenzijdige collegebesluit ook eenzijdige college-verantwoordelijkheid.

Wij hadden het graag anders gezien..

Bron foto: Foto RTV Noord-Holland

 Foto: RTV Noord-Holland

Tot zover

*

Bijdrage van HOP-commissielid Guido Breuker – tijdens de raadscommissie die werd gehouden schouwburg in het Park op 17 januari 2017.