,

Fietstunnel onder het Keern gaat niet door!

Fietstunnel gaat niet door!

Met de verhuur van ‘De Makerij’ ondertekent college de capitulatie.

Iedereen weet dat al. Althans in het stadhuis. Laat ik dan maar de eerste zijn die het nieuws met de rest van de stad deelt:

Er komt geen fietstunnel onder het Keern!

Zo, dat staat er: zwart op wit.

Althans, die fietstunnel komt er niet in deze periode. En mocht het in de verre toekomst toch gebeuren, dan zit daar een totaal andere visie aan vast.

En dat wisten wij (van HOP) eerlijk gezegd drie jaar terug al. Want wie geloofde nou echt in dit compromis? Echt! Als in ‘met hart en ziel.’

De ambitie van deze coalitie om “een fietsverbinding onder de Provincialeweg te realiseren vanuit De Blauwe Berg en Risdam naar de binnenstad” sneuvelt. Zelfs wethouder Bashara lijkt zich te hebben neergelegd bij deze politieke realiteit.

Dag tunnel van een miljoen of 20.

Of 30.

Ofzo.

Geen goed idee

Het compromis van de pro- en anti-tunnelpartijen was eerlijk gezegd ook geen goed idee: de aanleg van een hele nieuwe weg om een fietstunnel mogelijk te maken. Een fiets- wandelboulevard die vooral wat problemen verschuift richting het spoor.

Formeel wordt er nog wat onderzoek gedaan en de raad mag daar nog wat over zeggen, maar er worden geen knopen meer doorgehakt. En ongetwijfeld zullen er nog wel wat mooie woorden gesproken op de begrafenis van de fietstunnel.

Het college weet dat. Want voor een fietstunnel moet eerst nog een halve Carbasiusweg worden aangelegd. Die weg is nodig om het Keern voorgoed te kunnen afsluiten voor het autoverkeer.

Heilloze weg

 Nu staat op het tracé van die halve C-weg het gebouw de Makerij in de weg. Dat moet plat voordat de asfaltmachines de heilloze weg kunnen plaveien. Maar het obstakel gaat niet plat. De Makerij is tot in ieder geval 28 februari 2018 verhuurd. Dat verhuurcontract is in feite de ondertekening van de capitulatie. Het betekent dat er geen besluiten meer genomen gaan worden die inzet kunnen worden van de raadsverkiezingen volgend jaar. Want het gebouw staat echt nog fier overeind als in 2018 het volgende college praktisch is aangetreden.

Verstandig

De politiek moet nu bij zichzelf te rade gaan. Krijgen we elke vier jaar een verkiezingsstrijd over een autotunnel of fietstunnel, of allebei? Over een hele of een halve Carbasiusweg? Gaan we weer met de hakken in het zand? Sluiten we weer compromissen die niemand echt wil?

Of zoeken we naar een zo breed mogelijk draagvlak voor wat het beste is voor de stad?

Enfin, de vooraankondiging van het begraven van de tunnel heeft u alvast binnen. Al zullen sommigen dat bestrijden.

Ook de Hoornse Onafhankelijke Partij is benieuwd naar het moment dat de stekker officieel uit de fietstunnel gaat.

En dat is het moment dat we bruggen moeten bouwen.

Blog: Robert Vinkenborg – fractievoorzitter Hoornse Onafhankelijke Partij